Posar el cos i l’economia en hora
- acerezojorge

- 29 jul 2019
- 2 min de lectura
La Comissió Europea fixa el 2021 per a escollir un fus horari, el que ha despertat un gran debat entre experts i polítics del món de l’economia i la salut

Una veïna de València, mirant el rellotge en la Ciutat de les Arts i les Ciències. AMPARO CEREZO
En algun moment del segle passat, les campanes del Micalet anunciaven la mitjanit a la vegada que el Big Ben de Londres. Però aquesta situació va canviar l’any 1940, quan les manilles dels rellotges es varen avançar una hora per no canviar mai més. Després de 79 anys seguim tenint la mateixa hora imposada durant la dictadura franquista.
L’any 1940 Franco va avançar les manilles del rellotge una hora més i encara mantenim aquest fus
Aquesta situació afecta molts àmbits de la nostra vida. Des de la salut, fins a la conciliació familiar, el rendiment intel·lectual, el turisme, el comerç i els trastorns de la son, entre altres, entren en una lluita permanent.
La rama d’oci i turisme defenen l’horari d’estiu perquè el dia allarga fins a les 22.00 hores, mentre que la rama més científica, generalment, defén l’horari d’hivern per diversos motius biològics i socials.
Per això, el debat que ara s’ha instaurat entre la societat, polítics i experts és: ens quedem amb l’horari d’estiu o el d’hivern?
Pedro Sánchez va constituir una Comissió l’any 2018 que encara no ha decidit res
La Comissió Europea ho ha deixat clar, els països europeus tenen fins al 2021 per a decidir quin horari legal -l’hora que adoptarà tot el país- s’instaurarà a tots els rellotges. Els països del nord i l’est ho tenen clar: el d’estiu. De fet han sigut aquests mateixos països els que varen demanar aquesta mesura, perquè volen tindre més hores de llum. Totes les que li roben l’horari d’hivern.
Però Espanya és el país més afectat perquè vivim una situació diferent de la resta: el nostre horari legal en hivern va una hora al davant i en estiu dues hores.
Per a poder abordar aquest tema, Pedro Sánchez va constituir una comissió d’experts el passat agost, format per 9 dones i 4 homes del món de la física, l’economia, la salut, la comissió de la racionalització dels horaris i sociòlegs, entre altres.
Malgrat que la comissió complirà en uns mesos els 365 dies, encara no s’ha arribat a cap decisió. I és que avançar les eleccions generals i no tindre un sòlid govern ha fet que el mal de cap se centre en altres assumptes i no en decidir si Espanya adoptarà l’horari d’estiu o el d’hivern. Un entrebanc que preocupa sobretot als experts en salut.

Comentarios